Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
MAARTEN
Eigenaar: H. van Duuren
Thuishaven: Museumhaven, Leeuwarden
Romp: In 1926 gebouwd als riviersleper en voor de vaart
op de Zeeuwse stromen, door v/d Werf te Deest
Onder bouw no. 158, van plaatijzer 6-10 mm geklonken
Waterverplaatsing: Leeg: 82.808 m3 - Geladen: 108.365 m3
Lengte over alles: 19.46 meter
Breedte over alles: 4.7 meter
Diepgang: 2.10 meter
Schroef: 4 blads, 1500 x 1550 mm
Stoommachine: In 1926 gebouwd door I.A. Kreber te Vlaardingen
als Triple Expansiemachine, Type A 150 I.P.K. onder no. 79
Met voedingswater voorwarmer, aangehangen pompen
en oppervlakte condensor, vermogen 150 I.P.K.

De geschiedenis begint in 1926 als bouwnummer 158 haar
bestaan bij N.V. scheepswerf Gebrs. v.d. Werf te Deest (Gld.),
al waar zij voor rekening van de
gebroeders Cornelis Hendrikus & Adriaan Bos wordt gebouwd
onder de naam 'Cor Adri'

Later is het schip naar Amsterdam verkocht en voer vervolgens
als 'Luise' in het Ruhrgebied, waarna zij opnieuw werd doorverkocht
en als 'Ido II' onder commando van J. Kremer kwam,
die op dat ogenblik nog een stoomboot had, de 'Lauwerzee'
De heer Kremer voer er 1 jaar mee, waarna de boot bij een sloperij
in Hendrik Ido Ambacht kwam

Inmiddels is de stoomsleepboot 'Maarten' ondergebracht
in de Stichting Stoomsleepboot Maarten en goedgekeurd
door Lloyds Register, Scheepvaartinspectie
en Internationale Vereniging het Rijnvaartregister

© Herman Verheij Startpagina meer Archief

Maarten Koopvaardij